Portret
Innovatief ondernemer

‘Het is nooit genoeg. Ik wil altijd verder, meer en groter’

Werk en privé. Vaak zien we het als twee werelden. Als contrasten ook, waarbij het één altijd ten koste gaat van het ander. Onzin, vindt Mark Dijksman, oprichter van oneUp, dat met opkomende softwaretechnologieën tech-start-ups bouwt voor bedrijven. ‘Ik heb er vrede mee dat werk en privé niet te scheiden zijn.’

‘Vrijheid vind ik enorm belangrijk. Ik wil de dingen kunnen doen die ik wil doen. Ik besef dat het vaag klinkt, maar het zorgt er bij mij voor dat er amper onderscheid is tussen werk en privé. Ik wil succes hebben met mijn bedrijf. Zakelijk wil ik een autoriteit zijn, zodat ik zoveel mogelijk werelden met elkaar kan verbinden. En als het goed gaat met mijn bedrijf, geeft het me de financiën om leuke dingen te doen. Zo kan ik ook mijn familie en vrienden een brede wereld voorschotelen. Wat dat is of wat het leven te bieden heeft? Geen idee. Alles is mogelijk! Het gaat niet alleen om geld, maar om het verbreden van je wereld. En die van anderen. Zakelijk én privé.’

Innovatie moet om te overleven

‘Ik kom graag bij grote corporates om te vertellen wat er in de wereld van digitale innovatie gaande is, wat daarvan de specifieke mogelijkheden zijn voor hun organisatie en wat dit voor hun kan betekenen. Denk aan nieuwe businessmodellen, radicale innovaties en disruptieve ideeën. De next step, zeg maar. Ik wil bij die bedrijven de horizon verbreden. De voorbeelden van Amazon en Uber kent iedereen inmiddels wel, maar weten bedrijven ook dat de disruptors van deze partijen zich alweer aandienen? Als bedrijven eenmaal besluiten stappen te zetten, helpen wij daar graag bij. Wij hebben een framework om radicale innovatie gestructureerd en structureel vorm te geven. Innovatie doe je er niet meer even bij, het is een wezenlijk onderdeel om te overleven. Vandaar ook de naam oneUp, afgeleid van Mario Bros. We creëren als het ware een nieuw leven voor die ondernemingen. Diverse corporates in de financiële wereld, mode en consumentenproducten hebben we geholpen om met onze kennis enorme slagen te maken. Het is de rode draad in onze organisatie: ik wil mensen, bedrijven en maatschappelijke instellingen verrassen. Laten zien wat de digitale wereld te bieden heeft en zo dus hun wereld verbreden.’

‘Ik stel mezelf vaak de waarom-vraag. Waarom doe ik wat ik doe? Ik wil dat mensen het goed hebben. En dat begint klein, bij jezelf. Er zijn drie componenten: je familie is één, je bedrijf is twee en de maatschappij is drie. De eerste twee zijn nauw met elkaar verbonden. Zorg dat je familie het goed voor elkaar heeft en jaag je ambities en je zakelijke droom na. Maar ook die derde is belangrijk: draag je steentje bij aan een betere wereld. Wij zijn met oneUp hard gegroeid en hebben nu de luxe dat we een aantal mensen kunnen vrijmaken om meer impact te maken, zodat we naast een profit voor onszelf ook een profit voor de maatschappij kunnen nastreven.’

‘Het is nooit genoeg. Ik wil altijd verder, meer en groter. Gelukkig heb ik een klein groepje van mensen om me heen die dat begrijpt. Mijn vrouw is ondernemer. Mijn vader ook. Mijn familie weet wat ondernemen met zich meebrengt. Het is een onderdeel van mij als persoon. Vanaf mijn 15e onderneem ik. En ik heb gestudeerd, maar geen studententijd gehad omdat ik een zaak runde. Dat is een heel bewuste keuze. Ik heb geprobeerd mijn laptop dicht te houden op vakanties, maar dat lukt me niet. Ik werd er niet gelukkig van en als ondernemer is het gewoon niet handig. Ik heb er vrede mee dat werk en privé niet te scheiden zijn. Het is één. En dat is prima.’

Ik heb geprobeerd mijn laptop dicht te houden op vakanties, maar dat lukt me niet

Mark Dijksman

Mark Dijksman (34) startte drie jaar geleden oneUp, een digitaal servicebedrijf dat innovatieve proposities bedenkt, ontwikkelt en schaalt voor grote bedrijven. Daarnaast helpen ze deze bedrijven om hun complete (digitale) innovatie­transformatie vorm te geven.

Online
oneup.company