Work & Lifestyle
dankzij de principes van yoga

Stressloos leven

Wie online zoekt naar oorzaken van stress, komt allerhande claims tegen. We werken te veel en te lang. Zitten te veel achter een beeldscherm. Bewegen te weinig en eten niet gezond genoeg. Allemaal open deuren, maar hoe kun je nou concreet je stress verminderen? Johan Noorloos, de bekendste yogameester van Nederland, vertelt hoe je kunt werken aan je vitaliteit door bewuster te leven.

Volgens Johan Noorloos gaat het niet zo zeer om wat we doen, maar hoe we dat doen. ‘Blijf je elke avond lang op de zaak omdat je problemen in je thuissituatie wilt ontlopen, of drink je die fles wijn om je gevoelens te verdoven? Dat is een heel ander verhaal dan wanneer je je met veel plezier en ambitie op je levenswerk stort of een glaasje wijn neemt om het leven te vieren. Het draait om de intentie van je handelen. Wat jou goed doet, kan voor een ander juist een uitvlucht zijn.’

Groeipijn en blessurepijn

Waar sommige mensen met gemak hun eigen onderneming runnen, een bestuursfunctie vervullen, het familiekapitaal beheren en ook nog vrijwilligerswerk doen, kunnen anderen met moeite een paar uur per week werken. Noorloos: ‘Iedereen heeft andere grenzen, maar die zijn niet in steen gebeiteld. Je kunt jezelf beetje bij beetje weerbaarder maken tegen druk van buitenaf. En daarmee ook stressbestendiger.’ Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want grenzen verleggen voelt bijna altijd onaangenaam.

De truc is om verschillende soorten ongemak te leren onderscheiden, legt Noorloos uit: ‘Je hebt twee soorten pijn. Groeipijn en blessurepijn. Groeipijn krijg je als je grenzen opzoekt. Binnen de yoga krijg je dat als je een voor jou uitdagende pose net iets langer volhoudt dan comfortabel voelt. Het is onaangenaam, maar je wordt er ook sterker, flexibeler en zelfverzekerder van. Blessurepijn ontstaat als je niet naar je lijf luistert en de boel forceert.’

Als je dingen met aandacht doet, ben je efficiënter, effectiever en creatiever

‘In het leven buiten de mat ervaren mensen ook volop blessurepijn. Iemand die conflicten zoveel mogelijk probeert te vermijden en daardoor constant over zich heen laat lopen, kan daar – soms onbewust – veel stress door ervaren. Experimenteren met “nee” zeggen, voelt voor zo iemand ongemakkelijk, maar met oefening leert hij waarschijnlijk dat mensen hem nog steeds waarderen als hij zijn grenzen bewaakt.’

Bepaal je intenties

In de yoga – en ook daarbuiten – is bewustwording de sleutel, vertelt Noorloos. ‘We worden de hele dag door overladen met prikkels. Een melding op Facebook, een appje van een vriend, maar ook gepieker over een probleem op je werk, of de vraag wat voor boodschappen je die middag wilt halen. Het is lastig om niet direct aan impulsen toe te geven, maar je bewust op het moment te concentreren. Je hoort wel vaker dat het belangrijk is om in het “nu” te leven. Dat klinkt zweverig, maar je kunt het makkelijk concreet maken.’

Noorloos heeft daar een simpele oefening voor: ‘Ik begin ’s ochtends meteen met een moment van reflectie. Hoe voelt mijn lijf? Waar maak ik me zorgen om? Waar wil ik aandacht aan geven en hoe? Als ik iets belangrijks ga doen, of merk dat ik afgeleid ben, herhaal ik die oefening. Even een moment van intentiebepaling. Wat wil ik uit mijn yogales, meeting of afspraak met vrienden halen? Zulke training in bewustwording zorgt dat je niet als een kip zonder kop op elke prikkel reageert. Als je dingen met aandacht doet, ben je efficiënter, effectiever en creatiever. Dat niet alleen. Mensen merken het ook als je oprecht aandacht voor ze hebt. Of je nou in een zakelijke meeting zit of met vrienden afspreekt. Dat is enorm waardevol voor je relaties.’

Het besef dat niets blijft zoals het is, kan juist ook een grote geruststelling zijn

Angst voor tegenslagen

Bewust leven betekent ook bewust omgaan met je gevoelens en angsten. ‘Bijna iedereen maakt zich wel eens zorgen over grote tegenslagen als een ernstige ziekte, ontslag of een zakelijke mislukking’, zegt Noorloos. ‘Soms is angst voor zo’n tegenslag reëel, maar ik merk dat mensen het vaak ­groter maken. Gepieker is een enorme energievreter en blokkeert je vermogen om bewust in het moment te leven.’ Maar hoe houd je op met piekeren als alles tegen lijkt te zitten? ‘Dat is absoluut niet eenvoudig, maar als je de discipline kunt opbrengen om aan je eigen vitaliteit te werken, ben je al een heel eind op de goede weg.’

Johan Noorloos

Johan Noorloos (Harlingen, 1972) is oprichter van De Nieuwe Yogaschool in Amsterdam. Hij schreef onder andere de boeken ‘Hoe yoga je leven kan veranderen’, waarin diverse bekende Nederlanders vertellen over hun ervaringen met yoga, en ‘Vanuit stilte naar succes’.