Family & Friends
Mijn bedrijf overgedragen

Wat nu?

De handtekening is gezet. Het bedrijf is verkocht. De onderneming die u jarenlang met ziel en zaligheid heeft geleid, is niet langer van u. En nu? Opnieuw beginnen? Reizen? Een nieuwe hobby oppakken? We vroegen het de ondernemers Hans Kappetein en Jan-Hendrik in ’t Veld.

De verkoop van Hans Kappeteins schoenenwinkelketen Dr. Adams hing al even in de lucht: ‘Het was 1990 en retail was nog niet zo softwaregedreven als nu. De logistiek, voorraadbeheersing, administratie, personeelszaken. Er waren nogal wat low level-zaken waaraan ik een behoorlijke hekel had. We waren een leuk, hip schoenenmerk en dus moesten er leuke, hippe mensen in de winkel staan. Maar leuke, hippe mensen gaan op donderdag en vrijdag het nachtleven in en zitten op zaterdagochtend helemaal stuk. Terwijl er juist dan verkocht moet worden! Nou, dat in twaalf winkels met ruim vijftig werknemers. Ik had er niet meer zo’n zin in.’

‘Na die eerste verkoop heb ik niet stilgezeten. Ik had al snel een eigen productielijn opgezet en daaruit ontstonden ­Dr. Adams laarzen en Marlboro Classics. Ook dat groeide uit tot een internationaal bedrijf, dat ik in 1995 van de hand deed. Dat klinkt misschien vreemd, maar de mode wordt gekenmerkt door uitgesproken trends die eindig zijn. Op een gegeven moment moet je iets nieuws beginnen. Ik koos voor een nieuwe koers, met een moderne, jeugdige comfortschoen: MAG. Het waren de jaren 90 en 00. De tijd van de Spice Girls. Iedereen droeg die schoenen. Maar ook daarvan dacht ik na een aantal jaren: het is wel mooi geweest.’

Als ondernemen een onverwoestbaar onderdeel van jou als persoon is, dan is het verdomd lastig daar afscheid van te nemen

Stop-motionfilm

‘Ik besef dat het allemaal een beetje schertsend klinkt. En ik heb echt veel plezier gehad in het ondernemen. Maar mijn drive lag vooral in het ontwerpen en ontwikkelen van schoeisel, niet zozeer in het runnen van een bedrijf. Nadat ik in 2009 afscheid nam van MAG, ging ik beeldhouwen. En sinds kort werk ik samen met een ervaren producent aan een stop-motionfilm voor kinderen. Vormgeving en modelleren, dat ligt natuurlijk wel in mijn vakgebied. Het zal wel enige jaren duren voordat de film er is, maar dat vind ik niet erg. Het is een nieuw avontuur.’

‘Juist dat is de kunst wanneer je afscheid neemt van een bedrijf: het vinden van een nieuw spanningsveld. Ik geloof niet dat ondernemers die uit het bedrijfsleven stappen ineens in staat zijn om zich helemaal op het verenigingsleven te storten. Of op charitatieve instellingen. Beetje golfen, misschien iets in de lokale politiek. Het is allemaal wat slapjes. Te vrijblijvend. Ik heb het zelf ook wel geprobeerd hoor, maar ik miste echt die spanning. De spanning van het ondernemen. Als je je bedrijf goed kunt verkopen, is geld geen issue meer. En tijdverdrijf is ook geen punt, want met achttien holes kun je de dag aardig vullen. Maar ergens vol vuur voor gaan … Er ’s nachts van wakker liggen … Dat mis je.’

‘Het is best een zoektocht hoor. Je moet iets vinden dat je wezenlijk interesseert. Iets wat spannend is. Iets waarin je je al kundig hebt bewezen en wat in je straatje past. En waarvoor je bereid bent een beetje pijn te lijden en tegen teleurstellingen aan te lopen. De ondernemer in je wil graag dat iets succesvol wordt en je weet dat het erbij hoort. Net zoals risico’s en onzekerheid. Het is de essentie van ondernemen. En als ondernemen een onverwoestbaar onderdeel van jou als persoon is, dan is het verdomd lastig daar afscheid van te nemen.’

Hans Kappetein

Hans Kappetein verkocht in 1990 zijn schoenwinkelketen Dr. Adams en in 2009 zijn schoenenmerk MAG. Tegenwoordig houdt hij zich onder andere bezig met beeldhouwen en een stop-motionfilm voor kinderen.

Jan Hendrik in ’t Veld begon zijn bedrijf in 1985, met een investering van slechts 350 euro. In 2007 kwam door een samenloop van omstandigheden het moment om te verkopen. ‘Ik was 44 jaar toen een goede bekende van dezelfde leeftijd overleed aan kanker. Dat zette me aan het denken. Tijdens zo’n periode neem je jezelf en je leven onder de loep. Ik heb mezelf vaak afgevraagd: waar ben ik nou eigenlijk goed in en wat vind ik leuk? Vanuit het niets een merk opbouwen en in de markt zetten, daar ligt mijn kracht. Als dat eenmaal loopt, vind ik het wat minder interessant worden. Het bedrijf was echt mijn kindje, maar na een goed gesprek met mijn vrouw besloot ik de zaak toch te verkopen.’

‘Mensen om me heen waarschuwden me: “Pas op, je gaat in een gat vallen!” Maar daar ben ik geen moment bang voor geweest. Vanuit de vreemdste hoeken werd ik benaderd door bedrijven. Blijkbaar hebben mensen het snel in de gaten dat je wat centjes te besteden hebt. Met een bedrijf, FroQ brandservices, was ik in gesprek voor een mogelijke investering, maar ik kon me niet vinden in de bedrijfsvoering. “Wil je dan meehelpen?”, werd me gevraagd. Dat heb ik gedaan en inmiddels ben ik er medeaandeelhouder.’

Lang gekoesterde droom

‘Daarnaast besloot ik een lang gekoesterde droom concreet te maken: een huis in het buitenland. Via een kennis kwam ik in Turkije terecht, in Bodrum. Al vrij snel had ik er meerdere huizen, waarna ik besloot om luxe vakantievilla’s te gaan verhuren onder de naam Villa Azuro. Een voor mij totaal onbekende wereld, maar daardoor juist hartstikke uitdagend. Samen met mijn vrouw richtte ik alle huizen in. Door de jaren heen zijn het steeds meer villa’s geworden, inmiddels ook in Spanje. Daarin zie je weer de karaktereigenschap om van niets iets te maken. Iets wat mensen graag willen hebben of waar ze naartoe willen gaan. Wat ik vroeger deed met mijn merken, doe ik nu met die villa’s: ze succesvol in de markt zetten. Ik ben een slechte verliezer. Bij spelletjes, maar ook in zaken. Ik ga voor het hoogst haalbare. Voor minder doe ik het niet.’

Wat ik vroeger deed met mijn merken, doe ik nu met vakantievilla’s

Jan Hendrik in ’t Veld

Jan Hendrik in ’t Veld is oud-eigenaar van de zeil-, surf- en snowboardmerken Maui Magic, Magic Marine, Mystic Kiteboarding en Booster Snowgear, die in 40 landen verkocht werden. In 2007 deed hij de merken van de hand. Tegenwoordig vult hij zijn dagen met startups, beleggen, sport, reizen en ­
zijn gezin.

Maarten van de Kimmenade verkocht ooit zijn familiebedrijf (om dit later weer terug te kopen), ging psychologie ­studeren en promoveerde op het onderwerp familiebedrijven en bedrijfsoverdracht. Als oprichter van Familiebedrijven Adviesgroep (FBA) adviseert hij ondernemers.

‘Het overdragen van het bedrijf is een emotionele stap. Je verkoopt iets dat altijd een grote betekenis voor je had. Iets dat je je identiteit gaf en een zekere machtspositie. En opeens is dat weg. Weliswaar kan je een enorme zak geld aan de overdracht overhouden. Maar wellicht ook een schuldgevoel. Zelfs als je de krant leest, kan je denken: ‘Ik moet iets doen!’.’

Ondernemers die geen nieuwe invulling aan hun leven weten te geven, zakken sociaal snel weg

Van de Kimmenade ontmoet geregeld ondernemers die lastig kunnen omgaan met de veranderde situatie. ‘De oplossing ligt in het vinden van een zinvolle invulling aan je leven, zoals bijdragen aan de maatschappij’, legt hij uit. ‘Dat kan een bestuursfunctie zijn, maar ook oppassen op de kleinkinderen. Zelf ben ik gaan studeren, nadat ik mijn bedrijf verkocht. Natuurlijk is wat je gaat doen ook afhankelijk van je leeftijd. Het is belangrijk iets te kiezen dat bij je past. Ondernemers die de zaak overdragen aan de kinderen, blijven soms vaak nog op de een of andere manier bij het bedrijf betrokken. Daar ligt tevens een valkuil, want je wilt hen ook niet voor de voeten lopen.’

Volgens Van de Kimmenade is het goed om al voordat iemand uit de onderneming stapt, zoveel mogelijk voor ogen te hebben wat hij of zij erna wil doen. ‘Ondernemers die geen nieuwe invulling aan hun leven weten te geven, zakken sociaal snel weg. Als het niet lukt om al voor de overdracht een helder doel te hebben, dan is mijn advies om een tijdje te ‘freewheelen’. Doe verschillende dingen en bekijk wat je bevalt. Je schuldig voelen dat je ‘niets’ doet, hoeft zeker niet. Gelukkig vinden de meeste mensen uiteindelijk een nieuw levensdoel.’

Maarten van de Kimmenade

Maarten van de Kimmenade verkocht ooit zijn eigen familie­bedrijf (om dit later weer terug te kopen), ging psychologie studeren en promoveerde op het onderwerp familiebedrijven en bedrijfsoverdracht. Hij adviseert bij Familiebedrijven Adviesgroep (FBA) ondernemers bij het zoeken van de balans tussen emoties en de zakelijkheid van hun beslissingen.